Vědecká činnost

 

PUBLIKACE:

Ovčáčková, L.: Ernst Haeckel in Tschechien. Die Spuren des Haeckelschen Monismus im tschechischen Kulturraum am Ende des 19. und am Anfang des 20. Jahrhunderts (Ernst Haeckel v Čechách. Stopy Haeckelovského monismu v českém kulturním prostředí na konci 19. a začátku 20. století). Disertace obhájená na Katedře filosofie a dějin přírodních věd Přírodovědecké fakulty Karlovy univerzity v červenci 2013.

Ovčáčková, L.: Monistický světonázor Ernsta Haeckela a jeho recepce v Čechách. In: Petrasová, T., Machalíková, P. (eds.): Tělo a tělesnost v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 29. Ročníku symposia k problematice 19. Století, Plzeň, 26.-28. února 2009. Academia: Praha 2010, s. 27-35.

Ovčáčková, L.: Ernst Haeckel a jeho přírodovědné monistické náboženství. In: Stibral, K., Binka, B., Dadejík, O.: Krása, krajina, příroda II. Kapitoly o roli estetických hodnot ve vztahu k přírodě, krajině a životnímu prostředí. Masarykova univerzita: Brno 2009, s. 95-101.

Breidbach, O., Hoßfeld, U., Ovčáčková, L.: Haeckelovy dopisy do Čech. Kdo najde ztracenou korespondenci? In: Vesmír LXXXVII, 2008, s. 146.

Markoš, A., Ovčáčková, L.: Povaha řeči. Nad jedním Heideggerovým esejem. In: Markoš, A. (ed.): Jazyková metafora živého. Pavel Mervart: Červený Kostelec 2010, s. 97-142.

 

ABSTRAKT MÉ DISERTACE:

Ernst Haeckel in Tschechien. Die Spuren des Haeckelschen Monismus im tschechischen Kulturraum am Ende des 19. und am Anfang des 20. Jahrhunderts (Ernst Haeckel v Čechách. Stopy Haeckelovského monismu v českém kulturním prostředí na konci 19. a začátku 20. století)

Ernst Haeckel (1834-1919), profesor zoologie na univerzitě v Jeně, byl nejvýznamnějším představitelem německého darwinismu a iniciátorem nového přírodovědného monistického světonázoru. Haeckel byl ovlivněn zejména Goethovými panteistickými vhledy a Darwinovou evoluční naukou a poukazoval na oduševnělost přírody, jednotu boha a světa, ducha a hmoty, anorganické a organické přírody. V první části mé disertace je představen Haeckelův život a dílo se zvláštním ohledem k monistickým tématům, která našla odezvu také v Čechách. Druhá část práce se týká recepce Haeckelovského monismu v českém kulturním prostředí na konci 19. a začátku 20. století. Úvodem jsou představeni čeští „před-myslitelé“ monistického celostného a jednotného vztahování se ke světu, poté jsou charakterizovány tendence k vytvoření české národní vědeckosti a s tím související obecné přijetí darwinismu. Poukaz na nedostatek Darwinových a Haeckelových spisů, které byly přeloženy do češtiny, je doložen také dopisy, které přicházely Haeckelovi z Čech. Tento deficit se snažil zmírnit zejména Josef Bulova svým monisticko-kosmologickým dílem. Kritická, ale pozitivní recepce Haeckelova monismu je zřejmá ze strany biologa Theodora Nováka, profesora přírodní filosofie Emanuela Rádla nebo pozitivistického filozofa Františka Krejčího. Ruku v ruce s publikační činností o monismu v časopisech Naše Doba, Česká Mysl a hlavně Volná Myšlenka jsou vydávány spisy, které monismus kriticky komentují z křesťanských a vitalistických pozic. Velký ohlas našel Haeckel u českého volnomyšlenkářského hnutí. Odloučení sociálnědemokratického křídla od Volné Myšlenky bylo v roce 1913 východiskem pro založení českého Svazu socialistických monistů. Recepce monistického přírodovědného světonázoru, která je v této práci dokumentována, končí rokem 1919, ve kterém umírá Ernst Haeckel a kdy je také rozpuštěn Svaz socialistických monistů.

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s